Digitale didactiek werkvorm en tool

Digitale didactiek

Onder digitale didactiek verstaan we de inzet van technologische middelen die de didactiek zo goed mogelijk ondersteunen. In dit artikel ga ik in op een model dat goed gebruikt kan worden tijdens workshops over digitale didactiek. Daarnaast kun je in dit artikel ook kennismaken met een leermiddel dat we hebben ontwikkeld om een indeling van tools inzichtelijk te maken en handzaam aan te bieden zodat het voor veel mensen tot inspiratie kan dienen.

T-PACK

Digitale didactiek

Digitale didactiek

Een leuke werkvorm om met digitale didactiek aan de slag te gaan is T-PACK. T-PACK is een model/werkvorm waarbij je aan de slag gaat met de drie pijlers van onderwijs en ICT. Het gaat hierbij om het vinden van een mix tussen Technologie, Pedagogiek en Inhoudskennis.

Koehler en Mishra hebben dit model bedacht en de werkvormen die hierbij mogelijk zijn, zijn over het algemeen divers maar hebben als doel om na te denken over de mix tussen inhoud, didactiek en technologie.

En werkvorm die ik vaak tijdens trainingen van digitale didactiek gebruik is:

In tweetallen laten trekken van drie kaartjes (elke categorie 1 kaartje, zie onderstaande link of gebruik het TPACK spel) en bedenk met deze drie aspecten een zinvolle leeractiviteit. Dit kan natuurlijk ook door het kaartje van de content niet te geven maar de deelnemers hier een eigen casus voor te laten bedenken. Via de site van Piere Gorissen heb ik een tool om digitaal kaartjes te trekken aangepast zodat het past bij de kaartjes die ik gebruik. Ik kan zo ook de tool op de organisatie aanpassen.

Tools

Er zijn inmiddels verschillende indelingen van tools maar hoe maak je als docent een keuze in wat je in gaat zetten of waar je eens naar gaat kijken. Tijdens de workshops die ik over dit onderwerp verzorgd heb, kwam ik er achter dat het voor docenten lastig is om tools bij te houden en het overzicht te houden over de diverse mogelijkheden. De indeling die wij bedacht hebben gaat uit van twee assen waarbij tools in te zetten zijn in het onderwijs. Met wat creativiteit kan het natuurlijk altijd anders maar in basis zijn ze het meest geschikt in het vlak waar ze staan (heb je andere ideeën, laat het alsjeblief weten ;-)).

Leermiddel digitale didactiek

De indeling is verdeeld van individueel naar gezamenlijk en van ontdekken naar verwerken. Door op een categorie tools te klikken krijg je een uitleg en aan aantal tools te zien die hier erg geschikt voor zijn. Door hier nog verder op door te klikken krijg je specifieke uitleg bij de tool en vaak een voorbeeld en een link. Veel plezier met het ontdekken van leuke tools voor je onderwijs.

Ps Tips voor leuke tools zijn uiteraard altijd welkom.

UA-68307674-1