• Author:Noortje Engels
  • Comments:0

Inzet Augmented Reality in het onderwijs

Hoe kan Augmented Reality toegepast worden in het onderwijs?

Innovatief onderwijs kan op vele manieren ingericht worden. Een van de wijzen waarop dat kan is middels augmented reality.

Leren inrichten met augmented reality, kan dat en hoe werkt dat?

Gebruik van Augmented Reality

Gebruik van Augmented Reality

Donderdag 9 juli stond er weer een innovatieve bijeenkomst van de e-learningkring ‘s-Hertogenbosch op het programma.

Voor deze bijeenkomst was Innowijs weer aan de beurt om een bijeenkomst over innovatie te verzorgen. Dat vinden we erg leuk om te doen en we gingen er dan ook direct mee aan de slag. Het onderwerp was snel bedacht…..Hoe kun je augmented reality toepassen in de (dagelijkse) praktijk?

Augmented Reality bijeenkomst met e-learning kring

Gebruik van NFC chips

De combinatie van de prachtige Cello locatie, namelijk de Binckhorst en het thema augmented reality waren heel geschikt voor een mooie buitenactiviteit. Hier konden we namelijk een optimaal leerklimaat creëren waarbij praktische oefeningen, theorie en ontspanning gecombineerd konden worden. Eerst kwam de theorie aan bod waarbij we verschillende middelen gepresenteerd hebben die learning on the job nog meer just in time maken. Denk daarbij aan NFC chips en augmented reality die de vorm van een object herkennen en die het mogelijk maken instructiefilmpjes te zien, precies op het moment dat dat nodig is.

Gebruik van Layar bij Augmented Reality

Gebruik van Layar bij Augmented Reality

Na deze introductie hebben we met behulp van augmented reality een leuke route van ongeveer een uurtje gelopen op het terrein van de Binckhorst. Deelnemers waren enthousiast om te zien hoe augmented reality kan werken en associeerden er op los om toepassingen voor in de praktijk te bedenken. Augmented reality zou bijvoorbeeld goed in te zetten zijn voor cliënten bij Cello die instructie nodig hebben over het terrein of apparatuur. Denk ook aan een BHV verbandkoffer die gescand kan worden waarna je instructiefilmpjes ziet over het aanleggen van een mitella. Veel mogelijkheden dus…

Naast augmented reality hebben de deelnemers kennis gemaakt met de 360 graden video op youtube in combinatie met de Google Cardboard, daar heb je geen speciale app meer voor nodig.

De leden van de e-learningkring vonden het vooral leuk om te zien dat deze technologie steeds verder groeit en meer en meer geschikt is voor toepassingen in de praktijk. Door er mee naar buiten te gaan en te ervaren hoe het werkt en hoe de technologie is gegroeid, zagen ze veel mogelijkheden om hier mee aan de slag te gaan.

Tijdens de afsluiting van de middag hebben we nog eens gekeken naar verdere mogelijkheden van de technologie en is er een nieuwe afspraak ingepland voor een nieuwe innovatieve en vernieuwende middag. We houden jullie op de hoogte!

Lijkt het je leuk om ook zo’n Google Cardboard te hebben en thuis op de bank in een achtbaan te zitten of al skiënd te paragliden? Hou dan onze facebookpagina in de gaten voor een leuke winactie.