• Author:Erik van Leur
  • Comments:0

Weblectures, screencasts en pencasts, inzet in het onderwijs

Weblectures, screencasts en pencasts

Wat zijn weblectures, screencasts en pencasts? En hoe kun je ze toepassen in het onderwijs?

Bij het geven van een workshop over blended learning bij de faculteit ITC van Universiteit Twente, stonden weblectures, screencasts en pencasts op het programma. Het voorbereiden van deze workshop gaf mijzelf als trainer een mooie gelegenheid om een en ander eens goed op een rijtje te zetten. Via deze weg wil ik dat dan ook graag delen.

Wat zijn het?

Weblectures Bij weblectures is er een opname van een presentatie, college, instructie en/of van lessen die online beschikbaar zijn voor geïnteresseerden. Studenten die niet live bij de presentatie aanwezig konden zijn, kunnen zo via weblectures terugkijken wat ze gemist hebben. In de opname zie je vaak degene die presenteert in beeld staan en daarnaast de presentatie die het onderwerp van gesprek was. Gezien de spanningsboog van cursisten is het voor de effectiviteit van weblectures belangrijk dat dit kort en to the point is. Het blijkt dat filmpjes die langer dan 7 minuten zijn, minder vaak en minder snel worden bekeken dan filmpjes die deze grens niet overschrijden.
 Screencast Een screencast is een opname van je beeldscherm. Het wordt ingezet om instructies te geven over hoe bijvoorbeeld een bepaald computerprogramma gebruikt kan worden. De muis kan in het scherm bewegen en er kan ook audio instructie bij gegeven worden mits er een microfoon beschikbaar is.
 Pencast Een pencast is een presentatie waarbij de bewegingen van een pen worden opgenomen. Bij deze opnames wordt ook verbaal uitleg gegeven. Gaandeweg het filmpje kan men zien wat de docent schrijft  en hoort men de uitleg die de docent erbij geeft. Dit kan handig zijn wanneer er een duidelijk opbouw in de uitleg dient te zijn. Aangezien dit ook de kracht is tijdens de uitleg van een docent. Een pencast kan ingezet worden bij het schematisch opbouwen en uitleggen van ingewikkelde materie.

Voorbeelden

Didactische aanpak

Didactisch zit er weinig verschil in het opbouwen van weblectures, screencasts en pencasts. Met een goed stappenplan en eventueel een script kunnen deze redelijk eenvoudig ontwikkeld worden.

  • Bekijk hier een filmpje waarin 5 stappen staan beschreven om een goede opbouw te creëren.
  • Om in de vijf stappen van het filmpje na te denken over weblectures is een werkblad ontwikkeld die de docenten houvast geeft bij de verschillende denkstappen overeenkomstig met het filmpje.
  • Nadat docenten zelfstandig een aantal tests hebben gedaan met Camtasia en Livescibe hebben ze na de sessie hun eigen werk beoordeeld met een rubric beoordeling die tot stand is gekomen op basis van het handvatten die Pierre Gorissen beschrijft in zijn PhD.
  • De Hogeschool van Amsterdam heeft een Didactische aanpak  ontwikkeld die houvast geeft waar je over na moet denken op de verschillende niveaus bij het maken van weblectures. Deze zijn ook goed te gebruiken bij het maken van screencasts en pencasts.

 

Tools

  • Weblectures
    • Camtasia
    • Knovio
  • Screencasts
    • Camtasia
    • Office mix
    • Screenr
    • Jing
  • Pencasts
    • Wacom tablet
    • Livescribe

Bronnen