Zeven is een magisch getal

In onze huisstijl kom je geregeld een oranje zevenhoek tegen. Dit symbool is niet zomaar gekozen. Het is geïnspireerd op de theorie ‘The magical number seven, plus or minus two’ van de Amerikaanse psycholoog George Miller. Zijn idee ontstond toen het nationale telefoonbedrijf in zijn land de Harvardprofessor vroeg onderzoek te doen naar het geschikte aantal cijfers van een telefoonnummer. Hoeveel kan een gemiddeld mens onthouden? 

Miller deed drie verschillende onderzoeken waarin hij onder andere mensen vroeg getallen woorden of voorwerpen te reproduceren. Hij concludeerde dat het korte termijngeheugen van de meeste mensen zeven elementen kortstondig vast kan houden. Uitschieters onthouden er negen, mensen met een minder goed geheugen komen tot vijf of zes. Het telefoonbedrijf wist genoeg: een nummer moest zeven getallen krijgen, los van het nummer van het gebied.    

De bevindingen van Miller, die hij publiceerde in een artikel in 1956, zijn inmiddels een klassieker in de psychologie. De theorie werd later uitgebreid met de term ‘chunking’ om aan te geven dat mensen de informatie die ze moeten onthouden vaak in hapklare brokjes hakken. Bij het onthouden van een telefoonnummer onthoud je niet ieder getal apart, maar verdeel je ze in stukjes met een paar getallen -> chunking. We noteren een telefoonnummer immers niet voor niets meestal zo: 06 466 237 59

Zeven dus. Een getal dat ook belangrijk is volgens de neurowetenschap en breinleren, iets wat heel erg veel gebruikt wordt in het onderwijs. Oranje is vooral een kleur van creativiteit. Fris en vrolijk, precies wat bij ons past!