Een nieuw beveiligingssysteem voor de trein

Bij Railcenter komen vakmensen uit de spoorsector om nieuwe kennis op te doen of een opleiding te volgen. De techniek staat niet stil en dat heeft ook gevolgen voor infrabeheerders en spooraannemers. Zo gaan alle landen in Europa in de komende jaren over op een nieuw treinbeveiligingssysteem met een een continue radioverbinding is tussen de apparatuur in de trein en die in de infrastructuur aan ‘wal’. Hierdoor zijn er straks geen lichtseinen meer nodig langs het spoor en kan het spoor veiliger en efficiënter worden ingezet. De machinist wordt continu voorzien van alle informatie over de route die hij of zij volgt en de remweg wordt steeds berekend. Zo kunnen treinen sneller rijden en dichter op elkaar. Omdat alle landen in Europa overgaan op ditzelfde systeem, ontstaat er geen vertraging meer aan de grens. 

Ingenieurs die baanvakken voor het spoor ontwerpen moeten natuurlijk alle ins en outs van dit nieuwe systeem leren kennen. Innowijs ondersteunt Railcenter bij het maken van trainingen. Vanaf november van dit jaar zullen de modules worden gebruikt.